Cikkeim : A világválság (VI. rész) – A durrdefektes autópiac |
A világválság (VI. rész) – A durrdefektes autópiac
A válság mindenhova begyűrűzött, az emberek még az alapszükségletek terén is meghúzzák a nadrágszíjat, nemhogy egy-egy olyan luxuscikk esetén, mint az autó. Autók vannak és lesznek, de az autópiac jelenleg leáldozóban van. Ki tudja mikor éled fel újra?
Az autópiacok az egész világon visszaesést mutatnak: a General Motors – az egyik legtőkeerősebb autógyártó cég – súlyos válságban van, ugyanúgy, mint a legtöbb európai vállalat. Ivan Hodac, az európai gépkocsigyártók szövetségének (ACEA) főtitkára Brüsszelben közölte, nem vártak ekkora visszaesést. A szövetség felmérése szerint már tavaly decemberben is megközelítőleg 17-18%-os volt a visszaesés. Carlos Ghosn, a francia Renault főnöke a politikusoktól kért segítséget. A francia kormány már 6 milliárd eurós támogatási csomagot hagyott jóvá februárban.
A világ legnagyobb autógyártó vállalata, a 250 ezer főt foglalkoztató General Motors több tízezer állást szüntetett meg az elmúlt években, legutóbb újabb tízezer fő elbocsátásáról döntött, akiket az irodai állományban foglalkoztatnak, s ebből 3400 főnek az amerikai gyárakban mondanak fel. Emellett az értékesítések is csökkentek: a csoporthoz tartozó német Opel és a brit Vauxhall értékesítése 10,5 százalékkal, a svéd Saabé 22 százalékkal esett vissza.
A legnagyobb csökkenést mégiscsak a magyarországi ipar szenvedte el. Januárban több mint 50%-os volt a visszaesés mértéke, az eladott autók száma nem érte el a 6 ezer darabot, holott egy évvel korábban a duplája, 12 ezer darab is gazdára talált. Már tavaly novemberre és decemberre hanyatlást vártak, s ezzel kalkuláltak a januári adatokat illetőleg is. Tévedtek. Mint minden más területen, az autópiacon is felfújódott a „lufi”, ami a válság hatására most kidurrant. Emberek tízezrei veszítik el munkahelyeiket, gyárak szűnnek meg, tehát sokak megélhetése forog kockán.
Januári eladások Magyarországon
1. Ford 632 darab (1588, -60,2%)
2. Volkswagen 571 (945, -39,6%)
3. Suzuki 533 (1854, -71,3%)
4. Opel 487 (1482, -67,1%)
5. Skoda 478 (1008, -52,6%)
6. Renault 460 (475, -3,2%)
7. Nissan 445 (217, +48,8%)
8. Toyota 304 (993, -69,4%)
9. Peugeot 230 (391, -41,2%)
10. Honda 210 (346, -39,3%)
|